Nativeannonsering
- varumärkesbyggande kampanjer med nyhetskänsla
Marknadsföring anpassad till redaktionell miljö
Fungerar och upplevs som vanliga nyhetsartiklar
Marknadsföring som lever länge
Med nativeannonsering når ditt företag människor i en redaktionell miljö där de redan finns och trivs. Oavsett om det handlar om att förändra beteende, stärka varumärke eller öka försäljning. Eftersom native smälter in i nyhetssajten uppskattas innehållet i högre grad av läsare jämfört med vanliga annonser.
Native skapar engagemang, driver konvertering och genererar tillit mellan dig som avsändare och din målgrupp.
Längre ner på sidan har vi samlat vanliga frågor och svar om native.
Är du intresserad? Kontakta oss här för att beställa eller få veta mer nativeannonsering.
-
Viktigaste spelaren är läsaren!
Läsarens behov står i centrum
Innehållet ska vara intressant för läsaren
Formulera ett problem eller behov och presentera lösningen
Hur ser native ut på nyhetssajten?
1. Artikelpuff
Läsaren möter först din annonsmärkta artikelpuff i nyhetsflödet på startsidan i alla enheter – desktop, tablet och mobil. Puffen är annonsmärkt så att ditt företag står som avsändare. Trovärdigt och snyggt!
2. Artikelsida
Puffen leder vidare till din artikelsida som är integrerad i nyhetssajten. Där samlas alla nativeartiklar som ingår i din aktuella kampanj. Varje artikel kan delas och är sökbar. Både artiklar och artikelsida leder till ditt företagets hemsida.
Så här kan processen se ut
Det här ingår som standard när du köper native
Projektledning och produktion
- Research, idéarbete, samtal kring innehåll och vinklar.
- Projektledning inklusive planering och kontakt med intervjupersoner osv.
- Produktion av artiklar genom telefonintervju.
- Redaktörskap med bildsättningar, blålänkar, alternativa rubriker och ingresser, citat och inforutor.
Exempel på tillägg
- Intervju på plats
- Fotografering och filmning
Totalt pris på enskild artikel utan tillägg: 16.900 kr
Distribution på nyhetssajt/sajter
- Publicering, bevakning och optimering av artiklarna.
- Artikelpuff högt upp på startsidan. Design som smälter in i det redaktionella flödet.
- Artikelsida. Ett minimumantal av artikelläsningar köps per artikel eller totalt för kampanjen. Ju fler artiklar, desto lägre styckpris.
Exempel på tillägg
- Native i print
- Annonsering på sociala medier
- Extern landningssida
Har du färdigt material?
För att ditt innehåll ska fungera som true native i våra kanaler behöver den uppfylla några kriterier.
Mallen för native på våra sajter hittar du här.
För hantering, projektledning, bevakning och optimering debiterar vi en mindre summa.
Fördelar med flera vinklar
En nativekampanj består i regel av flera artiklar som anpassas efter budskap och målgrupp.
Artiklarna kan publiceras över tid under en längre period eller i snabb följd beroende på syfte och behov.
Ju fler artiklar desto djupare relation bygger man med läsaren.
Vanliga frågor och svar
-
-
Native är en idé – ett kreativt sätt att lyfta berättelser som väcker intresse och engagemang. Det är köpt redaktionellt innehåll som publiceras på en nyhetssajt eller i papperstidningen. Text, bild och rörligt är utformade med journalistisk metod och kompetens. Innehållet är helt integrerad i den redaktionella miljön.
-
-
Native upplevs som en naturlig del av den redaktionella miljön. Det avbryter inte läsupplevelsen, har högt läsvärde och engagerar på ett mer kvalificerat sätt. Det har även längre lästid än annonser.
-
-
Med native når du läsare i en seriös miljö de redan finns och trivs. Artiklarna är länkade till din hemsida och det driver trafik. När människor klickar vidare gör de medvetet val. Du får ett kvalificerat urval besökare som är nyfikna på just ditt företag. Med native hjälper du kunden att hitta till din hemsida.
-
-
Native har generellt högt läsvärde. Läsarna uppskattar native i större grad än annonser och de uppmärksammar native lättare än vanliga annonser.
Native ger en ökad känsla av samhörighet med varumärket och ökar köplusten.
Sju av tio läsare föredrar att ta del av intressant information om varor och tjänster genom native framfört med traditionella annonser.
Källor: Online Media Daily, The B2B Marketing Mentor, IPG Media Lab, Sharethrough, AYTM, MDG Advertising
-
-
Bra native är artiklar som blir lästa och skapar ett mervärde för läsaren där hen verkar och bor. Eller på andra sätt känner samhörighet med. Innehållet ska därför:
– Ha en lokal vinkel och bra tajming.
– Förmedla en positiv känsla till det lokala varumärket.
– Ha ett tydligt ut- och inifrån perspektiv och inte tvärtom.
– Länka till relevant information.
– Ge en tydlig effekt för företaget.
-
-
A och O är ett tydligt syfte. Vad behöver läsaren? Vad är hens problem? Hur löser företaget det?
Bra native formulerar nästan alltid en utmaning samtidigt som det presenterar en lösning.
Innehållet ska ha hög redaktionell kvalitet med aktiva rubriker som fångar intresse och ett tydlig fokus på relevant information som engagerar läsaren och ger ett mervärde.
En nativekampanj består i regel av flera artiklar som anpassas efter budskap och målgrupp. Artiklarna kan publiceras över tid under en längre period eller i snabb följd beroende på syfte/behov.
Ju fler artiklar desto djupare relation bygger man med läsaren.
-
-
Så här ser själva produktionsprocessen ut i korta drag. Tiden från avtal till publicering anpassas beroende på kampanjens komplexitet och omfattning.
Projektledaren driver processen från ax till limpa och ansvarar för att alla parter har relevant information under produktionen.
– Behovsanalys och målformulering
– Idéarbete
– Research och insamling av befintligt material
– Intervjuer
– Produktion av text och ev foto och/eller rörligt
– Avstämning med kund
– Kampanj inklusive bevakning och optimering
– Uppföljning och analys
-
-
Idé och brief, tydlig tidplan för produktion, leverans och uppföljning.
Detta ingår alltid:
– Projektledning
– Produktion av artiklar och artikelpuffar för publicering på nyhetssajten.
– Publicering av artikelpuffar på nyhetssajtens startsida. Syns i appen, mobil och desktop.
– Artiklarna publiceras på en samlingssida som är integrerad i nyhetssajten.
– Puffar och artiklar optimeras för maximal effekt och engagemang.
– Kontinuerlig uppföljning och justering av innehållet.
– Alla artiklarna får länkar till företagets hemsida.
– Innehållet kan användas och delas fritt i företagets egna kanaler under och efter kampanjen.
– Utvärdering/analys och rapport.